Topp 5 favoritserier

Hej,
Eftersom detta är en helt nystartad blogg tänkte jag lista mina 5 favvoserier all time så ni får en lite djupare bild av vad som egentligen är min kopp te. 
 
 
NUMMER 5: THE GOOD WIFE
 
 
Jag föll över denna serien för dryg ett år sedan och binge-kollade alla 7 säsonger på pinsamt kort tid. Serien handlar om advokaten Alica Florrick som efter sin man, politikern Peter Florrick, sexskandal avslöjas (och han hamnar i fängelse) tvingas ta upp karriären som advokat igen för att försörja sig själv och sina barn. Alicia har tidigare varit hemmafru, "The good wife", och tagit hand om parets två barn medan hennes man gjort karriär inom politiken. När hon tvingas tillbaka till arbete så måste hon börja om från början, på botten. Hon får ett jobb på sin gamla crush Will Gardners firma Stern, Lockhart & Gardner. Alicia är smart, tuff och grym på vad hon gör. Serien tar oftast upp olika fall Alicia och de andra advokaterna på firman jobbar med varje avsnitt och sedan följer någonting som händer i Alicias (och ibland någon annans) privatliv som en röd tråd genom säsongerna. Serien har många älskvärda, irriterande, grymma, coola och beundransvärda karaktärer (Bla. Diane Lockhart som fick en egen spin-off i form av The good fight) och är inte rädd för att beröra politiska frågor och andra känsliga ämnen. Trots att serien är ett drama så får man också ganska många skratt. Jag ÄLSKAR serier som handlar om folk som jobbar med häftiga yrken så denna serie är verkligen min kopp te. 
 
Alla säsonger finns på Netflix. 
 
Nummer 4:  IT'S ALWAYS SUNNY IN PHILADELPHIA
 
 
Det här är en komediserie med riktigt mörk och sjuk humor som min sambo indroducerade mig för. Serien handlar om "The gang", 5 dysfunktionella, egoistiska och omogna vänner (Dee och Dennis är tvillingar och Frank är deras pappa) som tillsammans äger och jobbar på Paddy's Pub, en irländsk pub i Philadelphia. I varje avsnitt så händer någonting helt sjukt, ofta försöker medlemmarna i "The gang" sabba för varandra och älskar att se när någon misslyckas. Ingen i gruppen har någon uppfattning om vad som är rätt och fel, de röker crack, låtsas vara förståndshandikappade för att få bidrag, kidnappar folk, stalkar folk och säljer alkohol till minderåriga. Som sagt det är riktigt mörk och rå humor men såååå kul. Detta kan vara den bästa komediserien (ur rent humorperspektiv) som någonsin har gjorts. Om du inte sett IASIP så MÅSTE du kolla in den (sålänge du inte är väldigt känslig).
 
Nummer 3:  VÅR TID ÄR NU
 
I höstas hade den svenska serien Vår tid är nu premiär och jag som i vanliga fall brukar ha väldigt svårt för svenska serier föll pladask. Jag har nog aldrig längtat så mycket efter ett nytt avsnitt som till den här serien. Serien utspelar sig under 40-talet, från fredsdagen efter 2:a världskrigets slut och framåt och serien centreras kring restaurang Djurgårdskällaren, personalen som jobbar där och familjen som äger restaruangen. Det jag älskar med denna serien är hur även om den utspelar sig på 40-talet (och känns och ser realistisk ut) så berörs ändå problem som går att relatera till idag så som sexuell identitet, förbjuden kärlek, klasskillnader, krig, fördomar och feminism. Skådespelarna är dessutom fantastiska, någonting jag brukar sakna i svenska produktioner. Jag längtar efter säsong 2 och hoppas att serien fortsätter vara precis lika bra.
 
Går att se på SVT play.

Nummer 2:  GAME OF THRONES
 
Well, det här är väl ändå en serie som inte behöver någon direkt presentation, jag tror de flesta av er har koll på vad detta är för serie. Jag upptäckte dock Game of thrones väldigt sent, började kolla på serien förra sommaren. Anledningen var att jag tyckte den lät as tråkig, komplicerad och dessutom kollade ALLA på den så det kändes himla tråkigt. Men så kom sommaren och som vi alla vet är det ju en rätt torr period för serier, så jag bestämde mig för att ge serien en chans. Första avsnittet tyckte jag var ganska segt men efter avsnitt 2 var jag helt fast, kollade klart på alla säsonger även här under pinsamt kort tid.
 
Finns på HBO
 
Nummer 1:  GREY'S ANATOMY
 
Det här är också en serie som jag gissar att dom flesta av er känner till, serien som krossar hjärtan om och om igen. Det här är en serie som följer läkarna och övrig personal på Seattle Grace Hospital (senare Grey Sloan Memorial), likt upplägget för The good Wife så handlar varje avsnitt om olika medicinska fall som läkarna arbetar med, det kan vara allt från en hjärtinfrakt till någon som sitter fast i cement, och sedan får man följa läkarnas privata liv, drama och missöden. Jag älskar Grey's anatomy, om jag bara får välja en serie att kolla på om och om igen hade jag valt denna, man skrattar, man gråter (som bara den) och man älskar karaktärerna, känner för dem. Serien är inne på sin 14:e säsong och är förnyad för ytterligare en. 


Bubblare:
Black Mirror - En mörk serie med fristående avsnitt som utspelar sig i framtiden. Fokus på vad teknologin gör med oss, vad som kan hända. Riiiiktigt grym serie, om du inte sett har du missat nått. Finns på Netflix.
The bold type - En serie som handlar om 3 bästa vänner som jobbar på en tidning, serien handlar framförallt om vänskap men berör många viktiga samhällsproblem. Riktigt underbar serie. 
New girl- Komedi som handlar om den energiska, positiva och älskvärda Jess som efter ett uppbrott med sitt ex flyttar in med tre killar i ett loft i LA. Riktigt feelgood-komediserie som bjuder på många skratt. Lättsam.
Westworld - En tung serie likt Game of Thrones som handlar om en nöjespark med vila västerntema dit (rika) människor kan åka för att göra i princip vad fasiken de vill. Alla i parken är "robotar" som är programmerade för att följa samma mönster varje dag, men något händer och robotarna börjar få en egen fri vilja... sjukt spännande och bra serie. 
#1 - Angelica Wåhlin

Har faktiskt bara sett GoT av dom du listat, haha ..

Svar: Då har du massa kul att kika in :D
sannasserier.blogg.se

#2 - Lena

Roligt med en ny serieblogg. Välkommen i gänget! Jösses har fortfarande inte kollat på Vår tid är Nu, måste nog prioritera den snart! :)

Svar: Ja det tycker jag verkligen :D Den är grym!
sannasserier.blogg.se

#3 - Hanna

Har precis börja titta på The Good Wife och gillar den hittills. Har inte sett någon advokatserie innan och vet inte om det är min grej, så hoppas jag kommer fortsätta att gilla den.

Svar: Ja den är väldigt bra, det är först sista säsongen som jag tycker den blir lite sämre men så är det ju alltid :) Överlag håller den bra kvalité rakt igenom!
sannasserier.blogg.se

#4 - Elsa

Jätte rolig lista, och härligt att hitta en ny serieblogg att följa! :) Blir väldigt sugen på att se The Good Wife som jag funderat på att se länge, men aldrig riktigt varit sugen på förrän nu. Game of Thrones är en stor favorit hos mig också, så himla bra! Försökte mig på It's Always Sunny In Philadelphia för några år sedan, men jag kom inte längre än några avsnitt. Var inte överförtjust, men har ändå alltid tänkt att jag ska ge den en andra chans i framtiden.

Svar: Tycker absolut du borde ge The Good Wife en chans, den är väldigt bra. Jag var skeptiskt innan jag började se den men blev helt besatt sen, hehe. IASIP är ju väääldigt konstig humor men jag älskar den <3
sannasserier.blogg.se

#5 - Seriereflektioner - en blogg om TV-serier

Roligt att läsa - vi verkar ha lite samma stil! :)

Svar: Ja, jag har märkt det för har börjat kolla på många serier tack vare din blogg ;)
sannasserier.blogg.se